Latest Post! Check it out!

HAI BLOG

Aku tak tahulah dah berapa tahun aku tinggal blog ni.  Instead of using wattpad- i think I want to use my blog again.  Atleast aku tak dapat...

Friday, November 8, 2013

ChocChips

Assalamualaikum. Kata mama, benda baik, harus dikongsi. Yes. So, I've made this ChocChip twice and memang sedap. ada la jugak yang terbabas hangit hangus hancus. bahahaha. tapi still boleh makan hokkayy!

250gm Butter. (Kalau nak rasa ke famous amous-an sgt, pakai la butterscotch punya butter.) usually pakai buttercup je.
100gm Icing (kalau takde sangat, kisar je gula pasir tu =.=)
50gm  Brown Sugar
270gm Self-raising Flour
30gm Tepung Gandum
3tsp Serbuk Koko
Chocolate Chips
Chocolate rice (Kalau nak tambah)
Crushed Almond
1 Egg
1 tsp Essen Vanilla

Cara :
1. Lembutkan butter. Campur dengan icing sugar + Brown sugar. (aku pakai tangan je gaul dia. tak pakai mesin.)
2. Pecahkan telur and pukul. Baru masukkan dalam campurang butter tadi.
3. Masuk esen vanilla. kacauuuuuuu. *Dia akan jadi macam tepung cekodok la jugak. cair cair likat likat gitu. takde masa nak amek gambar sebab tak sabar nak makan biskut. mueheheh*
4. Masukkan tepung gandum dengan tepung naik sendiri. Kacau sampai sebati.
5. Masukkan sebanyak mana pun chocchips yang korang nak dengan almond. *Aku kalau boleh, bukan nak gigit biskut, nak gigit coklat. So bubuh pun macam satu kontena chocchip masuk kuali. bahaha* tak cukup dengan tu, aku tambah choc rice. mueheheh.
6. Done. Doh akan jadik cemni >>

 
better buat kecik-kecik secomel yang mungkin sebab baru sedap enak dimakan begitu sahaja. bahahaha. no la, i mean dy cepat masak disebakan oven aku kecik je seco'et, aku pakai 50dgree untuk 10 min. tpi tu pun ada yang jadik abang 'burn'

 
Hasilnya. you won't know if you dont try. 

bon apetite. 
thanks to kawan yang ajarkan :)
I'm sharing it as pahala buat dia. 

No comments:

Post a Comment