Latest Post! Check it out!

TRN : Chapter 2 - The Beginning

“Dia nak buat apa dengan baju tu?” Bee turut sama tidak paus hati dengan tindakan Han membawa pulang baju badut lusuh itu ke Malaysi...

Wednesday, November 13, 2013

DC 1

Luka lama terhiris kembali... hanya kerana kelancangan mulut, binasa semuanya...

"Kelas maintain pukul 4 kan? Aku nak pergi Shah Alam kejap. Ada barang yang aku nak beli kat sana. Jangan anjakkan kelas pula." kata Dyla (Daila) kepada teman sekelas. Masing-masing mengangguk tanda setuju. Ada juga yang mata sudah bersinar jahat.
"Kau nak beli apa sampai ke Shah Alam?" tanya Ikram.
"Adalah." Dyla mencari-cari kunci kereta di dalam beg kuliahnya.
"Apa yang kau cari?" Ikram turut sama mengendap. 
"Kau ngendap apa ha? Sibuk nak tengok dalam beg orang juga. Aku cari kunci kereta aku lah."
"Ohh. Ingatkan apa." Ikram mencebik.
Ah! Jumpa.
"Aku pergi dulu." 
"Hati-hati bawa kereta tu."
"Iya. Iya." Dyla lambai ke belakang. 
Nafas dihela seraya masuk ke dalam perut Viva. Haah! Kereta kecil aje ha. Bukan anak orang kaya mana pun. Biasa aje.
Terasa bahang. Baru pukul 11 pagi, matahari dah mencacak tegak atas kepala.
Enjin dihidupkan. Pendingin hawa turut sama dihidupkan. Angin panas keluar mengena wajah 'sunburn' Dyla. Sementara menunggu enjin kereta panas, Dyla membelek muka. 
'Sunburn teruk gila. Ni kalau balik kampung, minta nenek perah susu kambing. Nak berendam dalam susu kambing. Aci tak?' 
Dikala dia sedang membelek wajah, cermin tingkap keretanya diketuk kuat. Terkejut dibuatnya. Boleh gugur jantung dari bronchus.
Cepat-cepat cermin tingkap diturunkan secara automatik. 
"Ha. Kenapa?" dahi Dyla berkerut menahan terik matahari dari luar.
"Nak pergi mana?" tanya Shah dengan buku penuh di tangan. Baru keluar perpustakaan barangkali.
"Nak pergi Shah Alam kejap. Kenapa? Nak teman?" sengih Dyla. Shah turut sama tersenyum.
"Ada kelas tak?" soal Shah.
"Ada. Pukul empat kejap lagi. Awak?"
"Ada, pukul satu. Ni nak balik rumah kejap. Mandi and study sikit."
"Oh. Nak orang hantarkan?" pelawa Dyla. Dalam hati penuh mengharap Shah akan ikut.
"Hmm. Takpelah. Motor tu siapa yang nak bawa? Takkan nak tinggal macam tu aje?" 
Dyla memuncung. Betul juga.
"Malam nanti free tak?" Shah bertanya. Bunyinya seakan mengajak untuk makan malam. Berdua. Hanya dia, dan Shah. Bulat mata Dyla. Dalam hati, anggukannya laju sekali macam nak terputus urat leher.
"Hmm. Free rasanya. Kenapa?" lagak Dyla. Ego.
"Makan jom?"
"Hmm.." sengaja mengambil masa. Konon mencongak masa yang ada.
"Kalau tak free, takpelah. Lain kali ajelah." Shah meluruskan kembali tubuhnya dari menunduk tadi.
"Eh! Free!!" jerit Dyla cepat dan kuat. Shah tersengih.
"Jumpa awak malam karang."
"Okay." Dyla gigit lidah. 'Konon nak bajet ego. Nampak macam kau yang terhegeh-hegeh, Dyla.'
DYLA puas pusing satu kedai. Puas juga hatinya melihat barang yang sudah penuh sebakul. Dia tersenyum puas. Puas sepuas-puasnya!
Barangan itu diletakkan di atas kaunter. 
"Debit boleh guna tak kat sini?" tanya Dyla.
"Boleh cik." jawab si penjaga kaunter. 
Selesai membayar semuanya, Dyla masuk kembali ke kereta. Baru dia perasan yang telefon bimbitnya tertinggal di dalam kereta dari tadi. Terdapat beberapa miscall dari Ikram! 'Dah kenapa?'
Dyla menggeledah beg kuliahnya dan mengeluarkan earphone. Dicucuknya earphone itu ke telefon dan dipasangkan ke telinga. Enjin kereta dihidupkan. 
Setelah padel minyak ditekan sedikit, baru Dyla menekan butang menelefon Ikram.
Sementara menunggu panggilannya untuk diangkat, Dyla meliarkan mata melihat kiri dan kanan. Hinggalah dia masuk ke jalan besar.
"Dyla!" jerit Ikram dari hujung telefon.
"Macam perempuanlah kau jerit macam tu. Apa hal ni?" rengus Dyla.
"Kelas start pukul tiga lah gila!" 
"Hah? Bukan tadi kata pukul empat ke?" 
"Dia orang anjak kelas jadi awal."
"Shoot! Tadi aku dah cakap dengan budak kelas kan yang aku nak keluar. Jangan anjak kelas. Dia orang dah kenapa?" Dahi Dyla berkerut seribu.
"Kau pun satu, dah tahu budak kelas dengki dengan kau, lagi kau cakap macam tu kat dia orang. Memang habuanlah jawabnya. Takkan kau tak tahu yang dia orang tak suka kau?" 
"Dengki dengan aku dah kenapa?"
"Kau kan baik dengan semua lecturer. Tak pernah buat masalah."
"Sebab tu aje? Bukannya bermakna aku baik dengan lecturer, aku boleh goyang kaki tak payah baca buku nak final. Busuk hati gilaaaa!"
"Dah tu, kau pergi kelas tak ni?"
"Takkan tak pergi? Aku tak pernah ponteng lagi okay."
"Kau kat mana sekarang? Sempat ke nak sampai balik KL?" suara Ikram bernada risau.
"Aku still dalam Shah Alam. Takpe, aku try ASAP." 
"Asap? Kau nak try asap apa? Kau merokok ke?" Ikram lurus bendul.
"Weh gila. Asap tu, as soon as possible lah." 
"Manalah aku tahu. Kau bercakap. Bukannya menaip. Mana aku nampak titik noktah between each alphabets, gila!" 
"Aku nak drive."
"Okay. Hati-hati." 
Talian dimatikan. Dyla menjeling cermin kanan, nak memotong. Padel minyak makin ditekan kuat. Jam tidak habis-habis dikerling. Sempat ke aku nak sampai sebelum pukul dua?
Dikala mata asyik bermain auchak-auchak antara jalan raya dan jam di dashboard, Dyla tidak perasan kereta hadapan sedang berderet tidak bergerak dek jammed yang melampau di pusat bandar. 
Bulat mata Dyla memandang ke hadapan. Kakinya dengan segera menekan brek sekuat hati. Makin hampir, dan hampir... Kereta masih belum berhenti.. Hampir....
DUMMM! 
Bunyi kuat jelas di telinga Dyla. Sebelum dia hilang pertimbangan, bunyi hon dari seluruh pelosok kedengaran. Dahinya terhantuk stereng kereta.
Dyla tidak dapat berfikir untuk beberapa minit. Sehinggakan pintu tingkap cermin sisinya diketuk orang. Shah?
Dyla angkat kepala yang terasa berat. Matanya berpinar memandang ke luar tingkap. Seorang lelaki berdiri teguh di sisi kereta. Lama dia merenung lelaki itu sehinggalah dia betul-betul sedar. Jantungnya berdegup laju. Ini laju bukan sebab jatuh cintalah!! Ini laju sebab takut!
Lagi sekali lelaki itu mengetuk cermin tingkap. Dyla gigit bibir bawah sambil memandang ke arah stereng. Ngeri nak tengok muka lelaki tu. Lagi bertambah ngeri, kereta yang dilanggar bukan kereta biasa. 
Dyla cuba menenangkan hati dan jiwanya. Jam di dashboard dikerling. Sempat ke ni nak pergi kelas? Dah hampir pukul satu setengah dah ni. Lantas Dyla melepaskan seatbelt. Pintu kereta ditolak. Dia berdiri di luar kereta. Di tengah-tengah jalan raya yang hanya ada mereka berdua, dengan dua biji kereta yang tersadai.
Lelaki itu sempat mengeluarkan kon dari keretanya dan diletakkan di belakang kereta Dyla.
"Kereta awak kalau repair pun tak sampai sepuluh ribu, kan?" tanya Dyla. Matanya menikam anak mata lelaki tinggi di hadapannya. Lelaki itu seakan terkejut melihat Dyla. Terkejut dengan cara Dyla bercakap kot.
"Saya pun ada kelas kejap lagi. Kita settlekan benda ni cepat-cepat. Kita pergi ke workshop yang terdekat. Saya tahu satu tempat. Awak follow saya dari belakang aje nanti." Dyla masuk kembali ke dalam keretanya tanpa sempat lelaki itu bersuara.
"BERAPA kalau nak repair semua ni?" Dyla menjeling kereta Mini Cooper milik Alfan. Lelaki cina itu mencongak harga.
"Dalam dua lebih." 
"Dua ratus?"
"Dua ribu la amoi." sengih lelaki cina bertatu naga itu.
"Hmm. See. I told you. It's not gonna be more than 10 thousands." Dyla merapati lelaki cina tersebut.
"I'll pay you RM250 for the deposit. Esok I bayar the rest. Take care of that new Mr. Bean's car." dialog Dyla bersama empunya bengkel. Alfan terpinga-pinga.
Dyla sempat meninggalkan nombor telefon bimbitnya di atas meja kaunter. Terus dia masuk ke dalam perut kereta dan menghidupan semula enjin kereta. 
'Habis dah duit elaun sara diri sebulan! Melayang macam tu aje. Kereta kau sendiri, kau tak repair lagi. Kemek juga depan tu.' bisik Dyla sendirian.
Tangan diletakkan di atas gear untuk memulakan perjalanan. Seketika kemudian, pintu kereta tempat duduk penumpang dibuka dari luar. Terkejut Dyla dibuatnya.
Alfan masuk ke dalam perut kereta dan menutup pintu sederhana kuat. Tali pinggang keledar ditarik. Lantas dia memeluk tubuh memandang hadapan.
"Excuse me. What are you doing?" 
"Apa? Kau dah langgar kereta aku, lepas tu nak lari macam tu aje? No way." Alfan yang hanya berT-shirt kelabu bersama seluar jeans. Suarnya tidak lantang, tidak juga perlahan.
"Dia orang provide kereta sementara, I believe." balas Dyla.
"Kau tengoklah kereta aku, Mini kot! Dia orang provide pun Wira. Jauh beza. Mana aku pakai kereta macam tu."
"Well, ini Viva aje kot. Murah juga."
"Tapi at least ada driver." Alfan mengerling ke kanan. Bibirnya mengukir senyuman. Dyla terdiam sebentar melihat senyuman itu.
"Kata ada kelas?" Alfan kembali memandang ke hadapan semula. Dyla merengus. Gear masuk D.
"CUBALAH drive perlahan-lahan sikit. Inilah puncanya kau langgar belakang kereta aku. Tak reti nak bersabar." bebel Alfan.
"Diam boleh tak? Saya nak kejar masa untuk kelas."
"Kelas pukul berapa?"
"Tiga." sibuk pula mamat ni nak tahu.
"Hantar aku balik rumah dulu." 
Dyla jeling. 'Dah naik kereta orang tak bagi salam, lepas tu arah itu ini. Puih! Haram aku nak ikut cakap kau!'
Lama mereka menyepi. 
"Eh eh! Jalan nak pergi rumah aku, simpang ni!" Alfan menunjuk-nunjuk dengan jarinya. Dyla diam tidak melayan.
"Bukan straight! Jalan ni lah!!" jerit Alfan lagi.
"Sila diam kalau tak nak saya tinggal tepi jalan." ugut Dyla. Alfan terus menyandar. Dahi sudah berkerut tanda protes dalam diam.
"KAMPUS?" Alfan kerut dahi. Dyla keluar mematikan enjin dan keluar dari perut kereta. Dia membuka pintu belakang untuk mencapai beg kuliahnya.
"Wait. What about me?" Alfan buka pintu sedikit dan mengeluarkan keretanya. Dyla sudah berada di hadapan kereta.
"Look. I have class at 3pm. Saya dah bagi tahu awak tadi. Awak yang nak ikut sangat." 
Alfan keluar dari kereta dan menutup pintu. "Tapi I expect you to hantar me ke rumah!" bentak Alfan.
"Ha. Kan senang macam ni." Dyla menekan punat kereta untuk mengunci. 
"Suka hati awak apa yang awak nak buat. Nak tunggu or nak pergi, ikut suka hati." Dyla terus berlari ke bilik kuliahnya. Dah lewat!
Alfan ketap bibir. Baru dia teringat sesuatu. Telefon bimbit dikeluarkan dari poket seluar jeans. 
"I'M glad to see you, Miss Dyla." tegur Encik Anuar. 'Ku fikir masuk ke kelas senyap-senyap, dia tak perasan!' Dyla sengih.
"Saya ada masa lebih hari ni. Mind to share your reason of being late with us for about 30 minutes, Miss Dyla?" Dyla tergamam. 'Tak pernah-pernah orang tua ni baik hati nak dengar cerita sampah yang dikategorikan sebagai alasan daripada pelajar sebelum ni. Pelik ni.'
"I'm sorry Sir, I crashed into an accident." rendah suara Dyla.
"Accident? So macam mana? Are you hurt?" baru nada Encik Anuar berubah dari sinis kepada kebapaan.
"I'm okay. Tadi saya kena settlekan ganti rugi kereta orang yang saya langgar tu. Tu yang lambat." 
"Do have any trauma or.." Soal Encik Anuar. Ada pelajar lain yang sudah berkerut dahi. Menjeling kiri kanan tanda bosan. Sudah pastinya mereka yang dengki dengan Dyla.
"I'm fine." jawab Dyla pendek apabila menyedari riak muka teman sekelas. Dalam hati hanya menyabarkan tingkah mereka. 'Ni kalau perangai aku macam sekolah dulu, dah lama kena sidekick sampai berdarah hidung.'
"What about your car? Is it okay?" 
Dyla buka mulut untuk bersuara, tapi pintu belakang yang terbuka lebih mendahului. Dyla toleh ke belakang. Matanya buntang melihat tubuh lelaki itu.
"Alfan!" Encik Anuar dengan senyum lebar. Alfan sengih. Dia menuruni anak tangga hinggalah tubuh lelaki itu berdiri bersebelahan dengan Dyla. Alfan menyembunyikan riak terkejutnya dari Dyla. Tak sangka pula Dyla anak didik pakciknya.
"Uncle." Alfan meneruskan langkahnya.
"Class, meet my nephew, Alfan." Encik Anuar mengenalkan anak buahnya.
"Saya rasa, saya dismiss kelas awal hari ni. Anak buah saya ni baru balik Malaysia. So saya nak ambil masa sikit nak bersembang. Dyla, pasal lewat masuk kelas tu saya maafkan untuk kali ni sebab awak pun tak pernah buat hal dengan saya." 
Dyla hanya mengangguk lemah. 'Anak sedara? Pakcik dia dekan kampus aku?'
"Ikram, boleh pinjam notes tadi tak?" tanya Dyla.
"Boleh. Kau nak aku tolong fotostetkan tak?" Ikram memasukkan buku ke dalam beg galasnya.
"Hm? Kau nak guna notes tu hari ni ke? Kalau tak, aku salin aje."
"Gila kau nak salin? Banyak kot. Setengah jam lewat bukan nota ciput tau."
"Kalau fotostet mentah-mentah aje, memang tak baca la cerita dia."
"Hmm. Esok kau bagi aku balik. Aku nak study sikit." Ikram menghulurkan buku notanya.
"Thanks." Dyla memasukkan buku itu ke dalam beg kuliah. Sempat dia menoleh ke sisi melihat Alfan dan Encik Anuar bersembang. Bibir Encik Anuar mengukir senyuman dan tak putus-putus ketawa. 'Mesti anak sedara kesayangan ni.'
"Dyla, tengok apa lagi? Jomlah." ajak Ikram.
"Ha? Hm.." Dyla cepat-cepat mengekori Ikram. 'Alfan.. Nama unik. Tapi memang dah ramai orang nama Alfan. Kawan aku dulu pun nama Alfan.' 
"BAPAK teruk kereta depan kau kemek!" Ikram memerhatikan hasil pelanggaran Dyla dengan Alfan sebentar tadi.
"Melebih pula kau. Kemek sikit aje." Dyla buka pintu kereta belakang untuk letak beg.
"Hehehe. Kereta orang yang kau langgar tu teruk ke?" 
"Kena dua lebih juga la."
"Dua ratus?" 
"Ribu." 
Bulat mata Ikram. "Weh! Gila. Mana kau nak cari duit bayar tu?"
"Minta tolong mak aku la. Apa lagi."
"Kalau mak kau tak boleh tolong?"
"Hm?" Dyla belum terfikir sampai ke situ. 'Haah kan. Kalau ibu tak boleh tolong, macam mana?'
"Itu nanti aku fikir lain."
"Kau nak aku tolong kau tak?" Ikram menghulur bantuan.
"Takpe. Kalau aku dah sesak gila sampai tak boleh nampak jalan lain dah, aku minta tolong kau."
"Nak minta tolong aku pun susah kan kau ni."
"Bukan tak nak minta tolong. Tak nak susahkan kau. Dah lah. Aku balik dulu." Dyla memboloskan diri ke dalam perut keretanya. 
Enjin dihidupkan. Ketukan di cermin tingkap sisi kedengaran. Alfan. Dyla menjeling. Rimas.
"Nak apa lagi?" cermin tingkap diturunkan.
"Ganti rugi kereta tadi lah." Alfan menghulur tapak tangannya. Tanda minta pampasan.
"Saya kata esok, kan?" 
"Hmm. Macam mana eh? Aku tak boleh tunggu sampai esok." 
"Boleh tak bersabar sikit?"
"Tak boleh." jawab Alfan dengan muka selamba.
Dyla merengus. Dia menarik beg kuliahnya di belakang dengan tangannya yang panjang. Kertas dikoyak dari buku teksnya. Dah itu yang boleh dicapainya.
Pen dikeluarkan sama. Nombornya ditulis di atas kertas.
"Nah. Ni nombor saya. Saya takkan lari dari bayar hutang. Awak boleh cari saya." kertas diletakkan di atas tapak tangan Alfan.
"Aku minta duit, bukan nombor telefon." 
Dyla ketap bibir. "Fine kalau awak tak nak nombor tu." Dyla cuba merampas kembali nombornya tapi Alfan terlebih dahulu menggenggam kertas itu dan mengelak dari diambil.
"Bagilah balik." pandangan Dyla tepat ke dalam anak mata Alfan. Lelaki itu tahan ketawa.
"Nombor aje tak cukup nak yakinkan aku yang kau takkan lari." 
"Awak nak apa lagi?"
"IC!"
"Awak duduk luar negara lama sangat ni. Mana boleh saya bagi IC saya kat awak. Habis tu saya nak bergerak ke mana-mana kan dah susah." 
"Tak payah lah bergerak. Duduk aje dalam rumah."
"I have my own life." tegas Dyla.
"Aku pun."
"Dah tu? Tak boleh ke respect privacy saya?"
"What to do? I just can't."
Dyla malas nak layan lantas menaikkan kembali cermin tingkap keretanya. Alfan kelihatan terpinga-pinga.
Terus kereta Dyla membelah jalan. Meninggalkan Alfan keseorangan di tepi jalan.

7 comments:

  1. Tak best betul bile ade kawan yg ske mndengki kat kelas.. btw, DC1 besttt!! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah. adat la. memang wujud. dengki je keje =.=' haha. btw. thanks :D !

      Delete
  2. haha.. suka2 kak... sweet gitu... hehe.. dik nk bca lagi... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. thanks :D insya Allah akk update selasa rabu .

      Delete
  3. DC tu pe ek? btw..citer ni best2...nk bce lgi :)

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum. Akak, novel ni dah diterbitkan ke? Heeee. :')

    ReplyDelete