Latest Post! Check it out!

Come and get your SPLIT

Hi Assalamualaikum. It's been awhile since the last update, aite. Sorry for that.  Ain cuma nak inform, sesiapa yang nak dapatk...

Friday, July 26, 2013

PRMH 21



Keyla menghembus nafas berat. Kakinya berhenti di hadapan pintu rumah agam. ‘Dah lama aku tak balik rumah. Confirm kena fire dengan umi dulu.’ Nak tak nak, terpaksalah tempuh. Terakhir jumpa pun waktu kenduri Q haritu. Puas dipujuk supaya Keyla pulang ke rumah sekali-sekala. Alasannya, sibuk! Sibuk! Dan sibuk!
            “Assalamualaikum!” laung Keyla sambil menekan punat loceng di luar pagar rumah. Sepi.
            “Assalamualaikum!!” jerit Keyla sekali lagi.
            “Waalaikumussalam.” Puan Syarifah keluar dari rumah sambil membetulkan tuala di kepala. Wanita separuh abad itu tersenyum. Kakinya pantas mendekati pintu pagar. Keyla turut sama tersenyum.
            “Umi!” jerit Keyla teruja.
            “Haaaaa. Ni apa mimpi tiba-tiba balik rumah ni?” usik Puan Syarifah. Tangannya menekan punat di remote control supaya pagar dibuka luas.
            Monyok aje muka Keyla. “Balik pun salah, tak balik pun salah. Habis umi nak Kay buat apa?” terus Keyla menyalam uminya.
            “Takdelah. Haritu kata sibuk sangat. Sampai nak balik rumah pun tak menyempat. Apalah sangat rumah kamu dengan rumah umi ni.. sekangkang kera aje ha. Tu pun bukan main payah lagi nak balik.” Bebel Puan Syarifah.
            “Mi, bagilah Kay masuk dulu. Rehatkan kepala yang dah tepu ni. Ini tidak, tengah-tengah panas rambang ni juga umi nak fire Kay.” Lengan Puan Syarifah dipeluk Keyla.
            “Ha. Jom masuk. Kejap lagi umi sambung bebel ye?” kata Puan Syarifah. Keyla mencebik kemudiannya ketawa.
            “Abah mana, mi?” Keyla mengambil tempat di sofa empuk.
            “Mana lagi? Ofis la. Itu kan rumah pertama dia. Rumah ni haa yang jadi rumah kedua dia.” Rungut Puan Syarifah.
            “Bosanlah tu.” Keyla mencapai remote televisyen.
            “Tahu takpe! Kamu tu bukan reti nak teman umi ni ha. Tak kesian ke kat umi? Anak seorang. Suami pula lebihkan kerja dibandingkan umi. Duduk ajelah kat rumah ni. Tak payah menyewa. Rumah ni bukannya jauh sangat dengan kampus kamu tu.” Puan Syarifah cuba memujuk anak daranya. Muka Keyla kelat. Nak cakap ke tak? Nak? Tak nak? Ke nak tunggu abah?
            “Bukan Kay tak nak duduk dengan umi. Tapi umi tahulah abah tu. Pantang tok nenek kalau anak dia balik malam. Kalau Kay duduk rumah sewa, takdelah kena membebel dengan abah walaupun balik lewat.”
            “Oh! Kiranya ni, kat rumah sewa selalu dok balik lewatlah ni?” membuntang mata Puan Syarifah.
            “Bukan macam tu, mi. Umi pun tahu, Kay tolong-tolong Q bila takde kelas. Kalau kelas Kay habis awal, Kay pergi juga kafe. Tolong Q tu. Habis kerja pukul 9. Kalau Kay duduk rumah, nak balik ke rumah, satu hal lagi. Ambil masa lah umi. Tak pasal-pasal tiap-tiap hari kena bebel dengan abah.”
            “Q tu tak nak ambil pekerja ke? Asyik nak mengharapkan kamu aje. Entah gaji bagi ke tak.” Puan Syarifah mula bersangka buruk.
            “Ish umi ni. Tak baik tau cakap macam tu. Sebab tulah Kay kerja dengan Q. Q bayar gaji sama aje kalau dia nak ambil pekerja lain. Kay yang offer diri nak kerja dengan dia. Kan Kay pernah kata kat umi, Kay nak ada duit sendiri. Gaji biasa, kerja dengan orang yang kita kenal pula tu.. kan senang? Lagipun Kay yang banyak mengelat. Asyik tak pergi kerja aje. Sibuk dengan kelas. Sikit pun Q tak potong gaji.” Terang Keyla. Puan Syarifah telan air liur. Ish, tak baik pula aku tuduh budak Q tu.
            “Hmm. Ni kamu dah balik, tunggulah kejap. Makan tengah hari kat sini eh?” soal Puan Syarifah penuh mengharap.
            “Ha? Kalau Kay nak tidur sini semalaman tak boleh ke?” pertanyaan Keyla membuatkan Puan Syarifah lagi seronok.
            “Eh! Apa pula tak boleh? Bukan senang anak umi ni nak tidur kat rumah!”
            Keyla senyum. Ada sebab kenapa dia nak tidur di rumah. Dia perlu jumpa dengan abahnya! Perlu!


FAHMI meletakkan sebelah lengannya ke atas bahu Q sambil mereka berjalan. Q naik rimas. Mentang-mentang aku pendek, suka hati dia aje letak lengan atas bahu. Kalau lengan tu ringan macam kapas takpe juga. Ni tak. Dah macam lori kontena dah ha! Tapi, suami tetap suami, kan? #jungkit bahu. Q membiarkan lengan Fahmi berada di atas bahunya.
            “Kita nak cari apa ni?” soal Q. Pasar yang dipenuhi dengan orang ramai diredah mereka berdua.
            “Abang teringin nak makan telur penyu.” Jawab Fahmi. Matanya melilau mencari telur bulat berwarna putih.
            “Euw. Telur ayam ada, tak cukup ke?”
            “Rasa dia lainlah.”
            “Kesian penyu. Dah la nak pupus. Manusia rakus macam abang ni pula nak menamatkan cepat-cepat keturunan dia.” Sindir Q. Fahmi telan air liur. Ahhh! Aku kempunan!!
            “Tapi..” Fahmi cuba membangkang.
            “Kalau macam ayam atau itik tu, takpelah. Bersepah. Ni tidak.. benda yang sikit dikejar-kejar. Benda yang banyak, langsung tak endah.” Bunyi dah macam berpantun pula si Q ni.
            Fahmi gigit bibir bawah. Auch! Terasa ke lubuk jantung ha!
            “Kita cari rumpai laut jom. Boleh bawa balik rumah.” Fahmi tukar idea. Q tersengih. Yeah! Disebabkan aku tak suka makan telur tu, baik aku batalkan niat dia untuk beli. Karang tak pasal-pasal dia paksa aku untuk rasa juga. Bukan boleh percaya dia tu. Omel Q sendirian.


AKIRA mencari-cari kelibat Adam. Sudah setengah jam dia mencari lelaki itu. Tapi tetap tidak jumpa. Telefon tak diangkat, mesej pula tidak dibalas. Hati Akira risau.
            “Doktor Akira!” jerit seorang pelatih. Akira berpusing.
            “Yes?”
            “Ada emergency.” Temengah-mengah Syubahah berkata. Jari telunjuknya menunjukkan ke suatu arah.
            “Apa jadi?” Akira dengan pantas mengekori langkah Syubahah.
            “Langgar lari. Syu nampak kereta tu dari jauh memang laju. Syu cuba jerit kat Doktor Adam.. tapi..” air mata Syubahah tidak tertahan. Kaki Akira terhenti serta-merta dari melangkah. Did she just said, Adam?
            “Adam?” Akira cuba meminta kepastian.
            “Doktor Adam tolong Syu beli air kat seberang. Syu pula tunggu kat seberang sini. Syu...” Syubahah terus terduduk. Dia mengigit-gigit jemarinya. Mata Akira merah menahan air mata. Kakinya dihayun pantas ke bilik kecemasan.


“ADAM akan okay.” Akira merenungi anak mata Adam yang sudah layu tidak bermaya. Adam ingin mengatakan sesuatu, tapi tidak terkeluar. Hanya jarinya sahaja yang dapat menghulur sebentuk cincin yang baru dikeluarkan dari poket seluarnya.
            Jantung Akira berdegup laju. Dia mencapai cincin itu. Kepalanya diangguk. ‘Ya Adam, Kir setuju. Kir  setuju! Just please.. don’t leave me.’ Rayunya dalam hati.
            “Doktor Akira, saya terpaksa keluarkan awak dari bilik bedah ni.” Pinta salah seorang doktor pakar.
            “Tapi..”
            “Awak tak boleh buat. Emosi awak akan terganggu.” Tubuh Akira ditolak lembut hingga keluar dari bilik bedah. Pintu tertutup rapat. Akira hanya termangu di hadapan pintu kecemasan itu.


“DOKTOR.” Panggil Hadi apabila ternampak kelibat Akira yang sedang duduk bersandar di dinding berdekatan bilik kecemasan. Pucat lesi wajahnya.
            “Doktor..” panggil Hadi lagi. Akira mendongak. Wajahnya tidak bermaya.
            “Ibu saya..” Hadi terus merenggut tangan Akira supaya mengikutinya hingga ke wad ibunya. Akira yang tidak dapat berfikir secara rasional terus mengikuti. Tanpa banyak soal atau bantahan. Hatinya seakan mati.
            Selesai memeriksa keadaan Puan Asnah, Akira merengus perlahan.
            “Pihak kami dah tak boleh nak tolong apa-apa. Setakat ini aje yang kami mampu.” Kata Akira jauh dari katil Puan Asnah.
            “Berapa lama tempohnya?” tanya Encik Kamarul. Dia faham apa yang dimaksudkan Akira.
            “Dua bulan, mungkin.” Jawab Akira.
            “Mungkin? So dalam masa dua bulan tu, awak nak suruh kami tengok aje ibu kami menderita? Tunggu dia pergi. Macam tu?” Hadi mula naik angin.
            “Kami dah takde jalan lain. Kami tak mampu untuk sembuhkan ibu encik dengan keadaan dia macam ni.” Terang Akira.
            “Doktor apa awak ni? Sepatutnya awak cari jalan untuk sembuhkan semua orang. Bukan lepas tangan macam ni!” tinggi nada suara Hadi.
            “Kami manusia encik. Kami bukan Tuhan yang boleh sembuhkan orang dengan sekelip mata. Hanya ini kemampuan kami. Hidup mati, itu bukan di tangan kami. Kami dah cuba sedaya upaya. Encik kena faham. Ada yang doktor mampu buat, dan ada yang tidak.” Akira geram.
            “Sebab dia bukan ibu awak, awak bolehlah cakap macam tu. Awak tak faham perasaan kami!” Hadi menyinga.
            “Hadi, sabar nak.” Pujuk Encik Kamarul.
            “Saya juga dalam keadaan yang sama macam encik! Bahkan, mungkin dalam setengah jam atau beberapa minit lepas ni, orang yang saya sayang akan tinggalkan saya untuk selamanya! Bukan encik seorang yang tengah harungi kesusahan!” Akira tidak mampu mengawal emosinya. Terus dia terduduk mencangkung merembes keluar semua air matanya. Tangisannya bukan lagi dalam kawalan. Para jururawat dan pesakit lain hanya memerhatikan Akira.
            Hadi telan air liur. Mungkin aku terlalu kasar? Fikirnya.
            “Cik.” Panggil Hadi. Akira tidak mahu mendongak. Gila kau?! Doktor menangis dah macam budak-budak ha.
            “Cik..” Hadi mencangkung di hadapan Akira. “Saya minta maaf berkasar dengan cik. Saya tak dapat kawal emosi saya.” Hadi serba-salah.
            Akira terus berdiri setelah mengesat air mata dan air hidung yang meleleh keluar. Dia cuba berlagak tenang.
            “Awak doakan yang terbaik untuk ibu awak. Saya minta maaf tidak dapat membantu awak. Saya minta diri dulu.” Kaki Akira terus melangkah pergi. Satu hal lagi yang dia risaukan. Keadaan Adam.
            Cincin di jari manisnya ditenung lama. Manusia tak pernah nak menghargai apa yang ada di hadapan mata mereka. Tapi bila ianya kian hilang, barulah kita tercari-cari.
            “Aku dah dengar pasal Adam.” Tasha turut sama duduk di kerusi yang tersedia di tepi dinding. Akira mengerling ke kanannya.
            “Nah.” Tasha menghulur sebotol mineral. Akira menyambutnya. Bibirnya mengukir senyuman lemah.
            “Dia sayangkan kau. More than everything.” Kata Tasha. Matanya tertumpu di hadapan. Entah apa yang dipandangnya, dia tak tahu. Yang dia tahu, dia tak boleh berbalas renungan dengan Akira. Mungkin rasa serba-salah, malu atau marah bermain dalam fikirannya.
             Akira yang dari tadi memandang sisi muka Tasha beralih arah. Dia turut sama memandang ke hadapan sebelum menghela keluhan berat.
            “That ring.. aku kenal. Dia pakai setiap masa. Tak pernah tanggalkan. Walaupun cincin tu kat jari kelingking dia.” Cerita Tasha. Dalam hati, hanya Allah yang tahu. Setiap kali dia membuka mulut bercerita betapa sayangnya Adam pada Akira, bagaikan lebih besar koyak dihatinya. Lagi dalam lukanya. Bertambah sakit jiwanya.
            “Tash..” Akira cuba untuk menghentikan cerita itu.
            “Aku salute kat dia. Dia mampu tahan godaan dari ramai perempuan. Alasan yang dia selalu beri, I’m engaged. I’m engaged. And I’m engaged.” Sambung Tasha.
            “Aku tahu dia just guna alasan tu supaya takde seorang perempuan pun nak dekat dengan dia. Dia sendiri bagitahu aku, mungkin sebab dia just anggap aku as kawan atau adik. Dia tak pernah tahu perasaan aku kat dia macam mana.” 
            “Tash, aku..”
            “Sebab tu aku berani simpan harapan kat dia. Dia belajar bersungguh-sungguh, langsung tak fikir relationship. Aku ingat dia memang tak nak ada relationship sebab nak tumpukan perhatian pada study dia. Rupanya aku silap. Dia tunggu seseorang.”
            “Dia yang minta putus dengan aku at the first place. Aku terima dengan hati yang terbuka. Walaupun sakit. Aku cuba jadi professional. Aku tanamkan dalam diri aku, aku kuat. Aku boleh. Aku boleh hidup tanpa dia. And I succeed. Aku berjaya tunjuk kat dia, aku mampu berdiri seorang diri. Macam sekarang.” Giliran Akira bersuara.
            “Kenapa kau terima bila dia kata nak putus?” tanya Tasha.
            “Sebab aku juga rasa apa yang dia rasa. Aku takut kalau dia berubah hati pada orang lain. Aku tak nak dia tipu aku, katakan aku yang dia paling sayang sedangkan hati dia sudah ada pada orang lain. Aku juga tak nak sekat kebahagiaan dia. Kalau dia dah jatuh hati pada orang lain, aku tak nak dia rasa serba-salah untuk lepaskan aku.” Luah Akira.
            “So.. beautiful.” Tasha tersenyum kecil melihat wajah Akira yang meluahkan rasa hatinya.
            “Apa yang cantik?” soal Akira.
            “Your love.”
            “Itu semua kisah dulu, Tash. Aku sayangkan kau. Walaupun kau pangkat junior pada aku, aku rasa selamat bila cakap dengan kau. Aku rasa tenang. Aku tak nak kehilangan rasa tenang, rasa selamat tu just untuk kebahagiaan aku seorang. Setiap kebahagiaan pasti ada ujian. Aku tak berani nak merisikokan hubungan aku dengan kau semata-mata untuk mengecap bahagia yang tidak pasti sampai bila dengan Adam.”
            “Lagi kau cakap macam ni, lagi bertambah malu aku pada kau. Aku yang jadi batu penghalang kau dengan Adam. Trust me, kau takkan kehilangan rasa selamat dan tenang tu walaupun kau pilih Adam.” Tasha menggenggam jemari Akira.
            “Marry him.” Pujuk Tasha. Air mata Akira bergenang sebelum mengalir di saat tubuhnya dipeluk erat oleh Tasha. Akira mengangguk. I will.


“ABAH.” Panggil Keyla apabila suasana sunyik di meja makan. Hanya terdengar sudu garfu berlaga dengan pinggan.
            “Hmm. Kenapa?” Tengku Sabri merenung anak dara yang sedang makan di hadapanya.
            Keyla serba-salah nak tanya. “Takde apalah, bah. Makanlah dulu.” Keyla terus menyuap sesudu nasi ke dalam mulut. Puan Asnah pelik. Kenapa pula dengan Keyla ni? Hmm.
            “Kalau nak cakap, cakap aje terus, Kay. Kenapa ni?” Tengku Sabri sedar ada sesuatu yang ingin dikatakan anaknya itu. Sudu dan garfu diletakkan ke atas pinggan secara telangkup. Gulp. Abah dah habis makan. Keyla tahu sangat perangai abahnya. Kalau dah telangkup sudu garfu tu, kira dah habis makanlah tu.
            “Aa? Ala bah. Takde benda serius pun. Kejap lagilah Kay cerita.” Sesudu nasi disuap lagi ke dalam mulut.
            “Kay tahu kan yang abah tak suka menunggu.” Tegas Tengku Sabri. Keyla melepaskan keluhan berat. Nak cakap ke?
            “Sebenarnya bah..” Keyla gigit bibir bawah. Aahh! Makin cuak nak cakap ni!
            “Sebenarnya apa?” lembut suara Tengku Sabri.
            “Sebenarnya...” Keyla masih ragu-ragu.
            “Sebenarnya...” masih tidak terkeluar.
            “Sebenarnya...” Keyla tidak berani merenung mata abahnya.
            “Sebenarnyaa...”
            Meja diketuk kuat membuatkan Keyla tersentak. “Sebenarnya apa?” keras suara Tengku Sabri.
            “Sebenarnya saya isteri dia!” Eh? Tu tajuk novel la, Kay. Tengku Sabri berkerut merenung anak daranya yang berperangai pelik malam ini.
            “Ha?” Puan Syarifah menjungkit kening.
            “Eh! Bukan! Abah.. umi..” suara Keyla seakan merayu.
            “Kenapa dengan anak abah malam ni ha?” Tengku Sabri makin pelik dengan telatah anaknya.
            “Kalau Kay kata, Kay nak kahwin?” terasa macam ada batu besar yang bakal jatuh di kepala Keyla.
            Tengku Sabri dan Puan Syarifah berpandangan sesama sendiri.
            “Kahwin?” suara Tengku Sabri tinggi. Mungkin kerana terkejut.
            “Kay tanya aje!” cepat-cepat Keyla cover.
            “Baguslah kalau nak kahwin cepat.” Tengku Sabri bersandar di kerusi makannya dan menggaru belakang telinga yang terasa gatal.
            “Ingatkan nak cakap Kay nak berhenti belajar tadi. Abah pancung kamu karang kalau kamu kata nak berhenti study.” Sambung Tengku Sabri. Keyla terkejut. Abah tak marah?
            “Serius ke bah?” Keyla rasa macam mimpi.
            “Seriuslah. Q pun dah kahwin. Umur baya-baya kamu ni dah boleh buat bini dah pun. Kalau lewat sangat nak kahwin pun tak sesuai sangat. Baguslah kalau kamu ada terfikir nak kahwin awal. Tu dekat ofis abah tu, orang dok tanya kamu bila nak kahwin. Ada yang nak masuk minang pula tu.” Usik Tengku Sabri.
            “Ish. Kay dah calonlah. Masuk minang apanya.” Bibir Keyla menguntum senyuman. Yes! Yes!
            “Siapa calonnya?” tanya Puan Syarifah sambil mengupas buah.
            “Er.. abah dengan umi kenal dia.” Okay. Bahagian ni yang seram sikit nak cerita.
            “Siapa?” Tengku Sabri mencucuk buah dengan pencungkil gigi.
            “Hadi. Anak Encik Kamarul.” Keyla berterus-terang. Puan Syarifah memandang suaminya. Dahinya berkerut.
            “Encik Kamarul yang dah..” Puan Syarifah cuba memastikan.
            “Aah. Dah bankrap.”  Entah dari mana keberanian itu hadir. Keyla pun tak pasti.
            “Kamu serius ke ni?” soal Tengku Sabri.
            “Serius. Dah lama Kay tunggu abah kenenkan Kay dengan dia. Tapi abah langsung tak tanya.”
            “Abah pun tak tahu dia orang kat mana sekarang.” Tengku Sabri menunduk. Sepatutnya dia ada waktu sahabatnya itu berada di dalam kesusahan. Dia menyesal. Mementingkan projek dibandingkan kawan, sungguh tak patut!
            “Kay tahu Hadi kat mana.” Walaupun sebenarnya Keyla langsung tidak tahu. “Ada satu keadaan lagi bah. Kay tak pasti Hadi suka Kay ke tak. Tapi Kay ambil keputusan untuk cuba masuk minang dia.” Terang Keyla.
            “Akila Insyira!” nama panjang Keyla dipanggil uminya.
            “Tak salah, kan? Sedangkan Siti Khadijah meminang Nabi kita. Takkan Kay tak boleh buat? Kay cuma nak minta tolong abah sebagai orang tengah, tolong tanyakan.” Pinta Keyla. Tengku Sabri diam sebentar.
            “Kamu serius ni, Kay? Hadi tu.. dia sekarang..”
            “Takde apa-apa? Kay tahu dia jenis yang berusaha. Kay yakin, kalau ada orang buka jalan pada dia, dia boleh buat.”
            “Maksud Kay?”
            “Abah sendiri tahu kebolehan dia. Kenapa abah tak nak cuba ambil dia bekerja bawah abah?”
            “Kay.. benda macam ni.. kita tak boleh nak ambil orang kerja dengan kita sesuka hati.” Tengku Sabri meletakkan lengannya di atas meja makan.
            “Abah tolong dia. Abah bagi dia tempoh beberapa bulan untuk buktikan yang dia boleh tampung Kay. Dengan kebolehan dia, dia boleh sara Kay. Kay percaya tu.”
            “Hmm.” Tengku Sabri kembali bersandar di kerusinya.

Thursday, July 25, 2013

To Love or To Be Loved : Part IV



Bahagian IV : Bibit cinta
Bertemu juga akhirnya. Soalan pagi tadi yang dikemukan Airil di hadapan kedua ahli keluarga nyata membuatkan Maria tergamam. Jantungnya berdegup laju dan entah apa yang dia nak jawab. Mata menyorot ke arah ibu meminta bantuan. Lantas jemari sejuknya digenggam ibu.
            “Kalau setuju, katakan setuju.” Bisik ibu di telinga Maria. Suara tidak terkeluar. Hanya anggukan yang menjadi jawapan buat soalan Airil.
            Lelaki itu tersenyum. Seronok barangkali. Lamarannya diterima.


CINTA selepas kahwin itu lebih indah daripada sebelum. Kemanisannya akan lebih dirasai. Bagaimana? Ini perbandingannya.
Bercinta sebelum berkahwin.
Sebelum berkahwin, sudah bercinta. Segala janji manis ditabur. Zina seringkali berlaku apabila masing-masing tidak menjaga pandangan mata masing-masing. Bertahun lamanya bercinta. Sehabis maksimum ayat manis dirangka. Momen dicipta. Selepas kahwin, pudar. Nak buat yang romantik, tapi sebelum kahwin pun pernah ekpresikannya.
Bercinta selepas berkahwin.
Masing-masing tidak mengenali dan belum ada memori tercipta antara mereka. Si isteri belum tahu apa yang suami ini boleh lakukan untuk menceriakan keadaan. Begitu juga dengan isteri. Expectation pasangan masing-masing pasti 50-50. Namun, jika kejutan yang dibuat pasangan masing-masing itu lebih tinggi dari jangkaan, keadaan lebih bertambah romantik, aite?
            “Mar nak bagitahu abang... Sebelum ni, Mar bagi seluruh komitmen Mar pada kerja. Dah lama Mar kerja, so Mar masih belum boleh biasakan keadaan sekarang dengan sebelum Mar berkahwin.” Mata Airil ditenung Maria. Lelaki itu segak dengan baju melayunya beserta songkok di kepala.
            “Abang faham.” Jemari Maria digenggamnya. Sejuknya!
            “Sebelum ni, Mar balik kerja ada sampai tiga empat pagi. Ditambah lagi dengan kerja yang Mar bawa balik dari ofis. Mungkin Mar akan kurang bagi perhatian pada abang. Takpe ke?”
            “Mar dah pergi kursus kahwin, Mar mesti tahu tanggungjawab Mar macam mana. Mungkin Mar belum biasa dengan abang. Abang akan bagi masa kat Mar. Jangan risau. Isu balik dua tiga pagi tu... kalau boleh janganlah balik lewat sangat. Ataupun kalau balik lewat, bagitahu abang. Call abang atau mesej. Kita boleh masing-masing bertolak ansur, kan?” senyuman di bibir Airil mencairkan hati wanita Maria. Namun belum ada sedikit perasaan yang boleh menjadi indikator permulaan cintanya pada lelaki itu. Dia hanya rasa dilindungi. Tak lebih dari itu. Buat masa sekarang.


JARUM jam sudah menunjuk ke pukul sebelas malam. Masih bertimbun kerja di meja Maria. Dia leka. Seronok bekerja hingga lupa ada yang menantinya di rumah. Satu jam lagi pergi begitu sahaja. Begitu cepat masa berlalu.
            Telefon bimbit Maria tiba-tiba berbunyi mengejutkan dirinya yang sedang fokus melakukan tugasan. ABANG. Bulat mata Maria. Ah! Aku lupa!
            “Assalamualaikum.” Lembut suara Maria.
            “Waalaikumussalam. Masih kat ofis ke?” soal Airil.
            “Ha’ah. Mar minta maaf. Mar leka buat kerja sampai terlupa nak call bagitahu. Tak perasan pula yang dah dekat pukul satu. Sekejap Mar kemas, Mar balik. Abang tidurlah dulu. Dalam setengah jam, Mar sampai rumah.” Maria serba salah. Dah ada suami, tak reti nak balik rumah cepat! Ish kau ni Maria.
            “Oh. Abang risau aje sebab haritu Mar janji nak call. Tapi tak call pun. Abang ingat ada apa-apa yang jadi. Abang tunggu Mar balik, eh?”
            “Dah lewat ni. Abang tidur dulu. Nanti Mar dah sampai, Mar kejut abang. Okay?”
            “Haha.” Tawa Airil. Comel isteri aku ni. “Drive safely, sayang.” Pesan Airil. Entah kenapa, muka Maria tiba-tiba merah. Dah lama juga mereka berkenalan tapi ini kali pertama Airil memanggilnya sayang. Malu pun ada. Sebelum ini dengan Kimi pun tak pernah nak bersayang-sayang.
            “Er, okay.” Selepas masing-masing berbalas salam, Maria menelan air liur. Masih terngiang-ngiang panggilan sayang di kepalanya.
            Cepat-cepat dia mengemas meja kerjanya dan membawa balik beberapa buah fail untuk disambung di rumah.


“ASSALAMUALAIKUM.” Sapa Maria apabila kaki melangkah masuk ke dalam rumah. Terlihatnya Airil yang sedang menonton perlawanan bola di chanel Astro. Tak tidur lagi?
            “Waalaikumussalam.” Airil bangun dan menghampiri isterinya yang memeluk beberapa jenis fail syarikat. Fail itu bertukar tangan. Beg tangan Maria juga diambil. Terkebil-kebil Maria dibuatnya.
            “Abang kerja pun tak sekuat ni tau. Rehatlah kejap. Abang buatkan air kat Mar.” Fail dan beg tangan Maria diletakkan di atas meja kaca berhadapan sofa.
            “Eh, tak payahlah. Biar Mar yang buatkan untuk abang.” Maria turut melangkah ke dapur mengekori suaminya.
            “Ei.. tak payah. Duduk aje kat sofa tu. Abang buatkan air. Jangan risau, abang reti buat airlah.” Airil mengenyit matanya. Sekali lagi membuatkan Maria terkedu. Nasib baik Airil sudah ke dapur dan tidak melihat ronaan merah yang mulai membahang di kedua pipi Maria.
            Beberapa minit selepas itu, Airil menyentuh pipi Maria yang sedang berbaring di sofa. Mata wanita itu lantas terbuka apabila terasa tangan panas yang menyentuhnya.
            “Sorrylah ganggu Mar tidur. Mesti Mar tak makan lagi. Jom makan?” ajak Airil. Makan? Jemari Airil bertaut dengan jemari Maria lantas Maria bangun dari pembaringannya di sofa setelah ditarik Airil hingga ke dapur. Jemari yang terlilit itu diperhati lama oleh Maria. Apa ya perasaan ini?
            Terkejut. Makanan di dapur sudah terhidang untuk mereka berdua.
            “Abang masak?” tanya Maria.
            “Well, selain daripada abang ni pandai bekerja, abang pun pandai memasak tau.” Airil menarik kerusi untuk Maria.
            “Mana belajar?” sengih Maria sambil duduk.
            “Duduk kat negara orang yang ajar abang. Takkan asyik nak makan western aje kat kedai. So ramai-ramai call mak minta resepi kat Malaysia. Satu rumah abang tu, daripada tak kenal halia dengan lengkuas dah boleh masak rendang tok mak tau.” Cerita Airil. Hilang terus mengantuk Maria. Apa jenis perasaan ni?
            “Abang belajar kat luar since bila?” tanya Maria sambil tangannya mencelup ke dalam bekas basuh tangan.
            “Lepas abang habis buat A-level lah. So kiranya since abang degree, sampai ke master abang belajar kat luar.”
            “Kenapa tak belajar kat dalam aje?”
            “Ustaz abang pernah kata, belajarlah kamu hingga ke negeri China. Abang rasa macam hidup abang dah sebati dengan surrounding Malaysia. Abang nak cuba pula kenal culture luar. Nak tahu cara hidup dia orang macam mana. Mana yang baik, kita ikut. Mana yang tidak, kita jauhkan.” Airil sentiasa tersenyum menjawab soalan Maria.
            “Abang takde berkenan dengan sesiapa waktu belajar kat sana?” serkap Maria. Entah macam mana boleh terpacul soalan begitu.
            Tawa Airil meledak. “Tipulah kalau kata abang tak pernah nak minat kat sesiapa. Abang ni pun manusia juga yang Allah kurniakan fitrah cinta. Waktu tu abang degree tahun kedua. Abang dah berkenan, tapi abang masih belum berkemampuan. So abang fokus dengan studi, berserah aje. Kalau ada jodoh, lepas abang habis degree.. abang akan masuk minang dia. Tapi tak berjodoh... dia dah kahwin sebelum abang habis degree lagi.”
            “Abang tak pernah bagitahu perasaan abang kat dia?”
            “Untuk apa? Kalau abang bagitahu dia waktu tu pun, apa yang abang boleh buat? Just letak janji yang abang sendiri tak pasti? Abang tak nak sakitkan hati dia untuk tunggu abang habis belajar, kerja semua. Penantian tu menyakitkan, aite?”
            Maria terdiam. Penantian itu amat menyakitkan. Lagi-lagi bila penantian itu tak jadi seperti yang kita harapkan.
            “Macam mana dengan perkahwinan kita? Abang terpaksa?” tanya Maria lagi.
            “Terpaksa? Abang cukup bersyukur umi carikan Mar untuk abang. Waktu mula tengok gambar Mar pun sebenarnya abang dah terpikat.” Usik Airil. Entah mana nak letak muka yang merah ini. Terasa macam nak sorok muka bawah meja aje.
            “Eh! Merahnya muka! Panas ke?” Airil tambah-tambah lagi mengusik. Muka Maria sudah berkerut.
            “Eii! Janganlah usik!” Maria menutup muka dengan sebelah tangannya. Makin merah wajahnya.
            “Ei! Bertambah panas ke, yang? Merah semacam je ni.” Airil cuba menarik lengan Maria yang menutup wajahnya.
            “Janganlahhhh!” rengek Maria. Malu!! Tawa mereka berdua bersatu di dapur. Pada jam 2.30 pagi. 


JARUM jam menunjuk pada angka 4 pagi. Airil sudah lena di atas katil. Perlahan-lahan Maria bangun dari pembaringan dan turun dari katil. Beg komputer ribanya diambil bersama dengan fail. Dengan kaki terjengket-jengket, Maria melangkah ke pintu bilik. Perlahan-lahan tangannya memulas tombol pintu. Tidak mahu kedengaran.
            Maria menutup mulutnya dengan belakang tapak tangan apabila dia menguap. Letih bercampur mengantuk, tapi dia ada kerja yang perlu dilakukan. Cermin mata diambil. Matanya kini fokus menghadap perkataan-perkataan di skrin komputer. Keadaan di ruang tamu yang terang benderang sedikit sebanyak menghilangkan kantuknya.
            Setengah jam dia pulun menyiapkan kerjanya sebelum jari berhenti menari di atas papan kekunci dek diganggu derapan kaki dari tangga. Kepala lantas menoleh. Airil yang berT-shirt putih, seluar track, turun sambil memisat mata. Macam anak kecil.
            “Kenapa tak tidur lagi?” tanya Airil sambil mendekati.
            “Maaflah. Ganggu abang tidur ke? Mar ada kerja yang nak kena siapkan.”
            Airil mengambil tempat di atas sofa. Maria yang duduk dilantai sukar untuk menoleh melihat suaminya yang betul-betul ada di belakangnya.
            “Esok kena hantar ke?” Airil mendekatkan matanya dengan skrin komputer Maria.
            “Tak la juga. Tapi Mar kalau boleh tak nak lah tangguh-tangguh kerja. Nanti kerja makin bertambah.”
            “Kesian kat badan tu. Letih dia tau. Rehat la sekejap.” Pujuk Airil.
            “Hmm.. kejap aje lagi. Sikit aje.” Maria kembali menyiapkan kerjanya.
            “Abang teman eh?” pinta Airil.
            “Esok abang nak pergi kerja awal kan? Rehatlah. Nanti penat.”
            “Isteri abang penat, takpe pula?” Airil memeluk lemah leher dari belakang Maria sekaligus membuatkan wanita itu seakan terkena kejutan elektrik. Lelaki belakang aku ni selamba peluk aku dengan takde perasaan, aku ni yang dah jantung dup dap dup dap haa!
            “Erk.. erm..” Maria menelan air liur. Jarinya kembali menaip dalam posisi badan yang statik. Mata Airil tertutup tapi bibir mengukir senyuman. Sebelum perkenalan mereka berdua, Airil pernah sekali menelefon ahli keluarga Maria setelah melihat gambar wanita itu.
            “Saya janji, bahagia Maria akan sampai ke syurga. Saya akan jadikan dia bidadari syurga saya, Insya Allah. Tolong terima pinangan saya untuk Maria.”
            Saat itu Airil tekad. Entah kenapa hatinya memang terpaut pada raut wajah yang dia lihat itu. Sedangkan dia tidak kenal langsung wanita itu. Gambar yang dia terima dari uminya itu tidaklah secantik Miss World. Tapi ada satu perasaan di mana bila dia lihat wanita itu, dia dapat merasakan segala keperitan, kebahagiaan, kesusahan dan kesenangan wanita itu. Mungkin sebab uminya ada cerita sedikit latar belakang Maria.
            Maria menguap lagi. Airil terjaga dari lenanya di bahu si isteri apabila wanita itu bergerak sedikit. “Mengantuk ke?” tanya Airil.
            “Hmm.” Maria mengangguk. Matanya dipisat. Tapi jemari runcingnya masih aktif melakukan kerja.
            “Abang buatkan air panas nak?” pelawa Airil.
            “Tak payahlah. Abang tidur aje. Okay?”
            “Air milo eh?” Airil terus bangun menuju ke dapur tanpa sempat dihalang Maria. Tanpa sedar, bibir Maria membentuk senyuman. Diri terasa disayangi.
            “Milo dah siap!” ceria betul Airil membawa secawan Milo kepada isterinya.
            “Satu aje? Abang punya?” Maria mencapai cawan yang dihulurkan Airil.   
            “Kita kongsilah!” cadang Airil. Maria terkedu. Tak pernah pula aku kongsi minum secawan dengan mana-mana lelaki.
            “Nak sikit!” Airil meminta apabila Maria selesai meneguk beberapa teguk. Bulat mata Maria.
            “Serius?”
            “Seriuslah. Nak sikit.” Airil mencapai cawan dipegangan Maria. Laju sahaja dia meneguk Milo panas itu.
            “Ahh! Panas!” Airil kembali menjauhkan cawan itu darinya.
            “Itulah. Nak cepat sangat. Cuba minum elok-elok sikit.” Maria bangun dari kedudukannya di lantai dan mengambil tempat di atas sofa bersebelahan dengan suaminya. Tisu di meja kaca dicapai. Perlahan-lahan Maria mengelap air yang tumpah sedikit di baju Airil.
            “Kan seronok ada isteri. Ada orang tolong jaga!” Airil tayang gigi. Momen 4 pagi. Boleh lagi beromantika.