Latest Post! Check it out!

HAI BLOG

Aku tak tahulah dah berapa tahun aku tinggal blog ni.  Instead of using wattpad- i think I want to use my blog again.  Atleast aku tak dapat...

Monday, July 30, 2018

Luth Ilyas : Bab 3


Image result for girls chatting on bed tumblr gif 

Mardiyah tarik nafas dalam sebelum menekan loceng rumah kedua orang tuanya. Puan Siti terkejut dengan kedatangan anak sulungnya secara mengejut itu.
            “Eh kakak. Tak call mama pun bagi tahu nak datang? Selalunya kakak call dulu.” Pintu pagar dibuka dari dalam.
            Mardiyah senyum nipis. Tangan dihulur untuk menyalam. Hati si tua tahu pasti ada benda yang tidak kena.
            “Kamal mana?” tanya Puan Siti.
            “Aaa, ma. Kita sembang kat dalam boleh tak?”
            Melihatkan dua cucunya menahan perit matahari, segera Puan Siti menarik lengan Qasaf lembut dan mereka berjalan beriringan ke dalam rumah.
            Puan Siti sedikit pun tidak menyoal apa yang dilakukan Mardiyah. Televisyen dihidupkan dan siaran cartoon dicari.
            “Ma, jom kita cakap kat dapur.” Ajak Mardiyah.
            “Hm.” Mereka berdua menapak ke dapur tanpa suara. Pantas Mardiyah membancuh air untuk mamanya. Dia ambil tempat di hadapan Puan Siti.
            Wanita separuh abad itu hanya bersabar untuk mendengar luahan Mardiyah.
            “Abang Kamal minta divorce.” Kata Mardiyah.
            Puan Siti terkesima. “Eh kenapa? Mama tengok Kamal tu okay aje. Jaga anak semua okay.”
            “Dia memang okay. Kakak yang tak okay. Benda ni jadi sebab salah kakak.”
            “Apa kakak buat?”
            I don’t love him, ma. I can’t love him.” Air mata Mardiyah tumpah. Lebih deras dari sebelumnya.
            “Astaghfirullahalazim. Kakak.. kakak kahwin dah lama tau. Bukan 1-2 tahun. Anak dah dua. Abang tu tahun depan dah nak masuk darjah 2.”
            “Ma, even at the first place, kakak tak pernah sayang abang Kamal. Kakak bodoh time tu ma. Kakak tengok semua kawan kahwin, so kakak pun nak kahwin. I do have someone at that time but kakak tak boleh nak tunggu dia lama-lama. And I stupidly say yes to abang Kamal yang baru few times jumpa time gathering dengan kawan-kawan.” Cerita Mardiyah.
            “Mama dah tanya kakak hari tu. Betul ke kakak nak kahwin dengan Kamal. Kakak kata kakak nak. Kakak suka Kamal.”
            I do like him, but I don’t love him.”
            Puan Siti raup wajah. “Kahwin bukan benda yang boleh dibawa main kakak. Bila kita nak, kita cari. Bila kita tak nak, kita buang. Marriage is about commitment. Responsible.”
            I know. Kakak salah. I should listen to Mareeya.”
            Dia ingat lagi saat dia dan Mareeya bertekak ketika Mardiyah berkeras untuk berkahwin dengan Kamal.
            “Kau takkan bahagia, kak! Trust me!” tegas Mareeya.
            “Kau siapa nak tentukan aku bahagia ke tak? Kau ingat kau ada superpower macam tu, kau dah cukup bagus untuk determine samada orang tu bahagia ke tak?” pedas sindiran Mardiyah.
            “Aku cakap base on apa yang aku nampak!”
            “Apa yang kau nampak tu tak semestinya betul, Mar. Tuhan tu Maha Berkuasa. Aku boleh usaha untuk bahagia and aku tahu Tuhan tu Maha Adil.”
            Dada Mareeya berombak kencang. “Itu kalau kau usaha.. kalau kau tak usaha? Aku tahu kau ada orang lain kak. Aku tahu kau sayang lelaki tu. Please kak.. benda ni akan makan kau balik kemudian hari.”
            “Mar, kau kena stop jadi paranoid dengan future vision kau ni. Benda tu tak exists. It’s probably just a dejavu.”
            “Tapi kau percaya dejavu kan?” Mareeya jungkit kening sebelah.
            “Yes. But I don’t trust your dejavu.” Mardiyah terus masuk ke bilik dan menguncinya dari dalam. Mareeya ketap gigi.
            “Kakak fikirlah betul-betul. Bawa berbincang benda ni dengan orang yang lebih pakar.” Nasihat Puan Sakinah.
            “Kakak sayang dengan anak-anak. Half of me nak selamatkan this marriage ma, but half of it tak.”
            “Terpulanglah pada kakak. Buat keputusan bukan untuk diri kakak aje. Tapi untuk diri anak-anak juga. Dengan proses hak penjagaan pula nanti. Kakak kena fikir tu semua.”
            Mardiyah terdiam. Dia pandang kedua cahaya matanya dari jauh. Dia buntu. Tak tahu apa yang perlu dia lakukan.

KERJA Mareeya sejak sebulan ini ada aje yang tak kena. Dia jadi hilang arah bila dia tak dapat lihat apa yang akan berlaku. Jadinya apa pun yang dia buat, semua dalam keadaan takut-takut dan was-was.
            Are you okay, Mareeya?” tanya Tan.
            I’m fine.”
            Hey, you akan kahwin next week kan?” Tan baru teringatkan akan kad undangan yang dia terima dari Mareeya tempoh hari.
            “Yep. Datang tau.” Senyum Mareeya nipis.
            Sure-sure. Congrats in advance aaa.”
            Mareeya sengih sebentar. Telefonnya bergetar. Dilihat iMessage dari Mardiyah.
            Mardiyah         : I’m home.
            Mareeya kerut dahi.
            Mareeya          : Sure you’re home. Where else you possibly be at.
            Mardiyah         : Rumah mama.
            Tersentak. Hampir setahun dia dia bertemu dengan Mardiyah walaupun tempat tinggal mereka tidaklah jauh mana. Cumanya semenjak 8 tahun lepas, hubungan mereka merenggang dan masing-masing ego untuk minta maaf. Tapi rindu.
            Hanya kadang-kadang mereka bertemu, itu pun tidak bersembang banyak. Dan mesej tempoh hari tidak membawa makna apa-apa pada mereka berdua. Sekadar cukup syarat untuk mengatakan yang mereka ini adik-beradik.
            Mareeya          : Are you okay?
            Mardiyah         : Belikan aku kinder bueno 10 pieces balik nanti.
            Mareeya          : For kids?
            Mardiyah         : Me only.
            Sah! Dia tahu apa yang dia nampak sebelum kakaknya kahwin itu betul. Hari itu tiba jua. Dia seakan mahu bersorak kuat menyatakan yang dia betul dan Mardiyah salah! 8 tahun dia diam dan tidak mengutarakan hal itu. Tapi dia tak mahu mengeruhkan keadaan. Egonya kalah, tapi sifat perikemanusiaan dia menang.
            Mareeya          : See you at home.
           
MALEK tolak daun pintu lantas menarik keluar stoking di kaki. Sebelah tangannya memegang dinding.
            “Assalamualaikum.” Sapanya.
            “Paksu!” ceria suara Qasaf menjerit. Terpana Malek melihat anak buahnya di rumah. Ada apa tiba-tiba datang? Jarang sekali Mardiyah datang secara rambang ke rumah ini selepas berkahwin.
            “Eh, Qasaf! Qistina! Bila sampai?” tangan Malek dihulur untuk mereka salam. Cepat aje tubuh kecil Qasaf dan Qistina dipeluk dan dicium sebelum sempat dia bergurau menggeletek perut dua anak sedaranya itu.
            Ketawa mereka terkekek-kekek.
            “Aaaa. Pukul 12 tadi.” jawab Qasaf.
            “Ibu mana?”
            “Dengan maktok kat atas.”
            “Tok abah tak balik lagi eh?” soal Malek.
            “Dah tadi. Tapi tok abah keluar balik pergi kedai.”
            “Qasaf dengan Qis tidur sini tak malam ni?”
            “Iye kot. Sebab ibu bawa beg baju tadi.”
            Malek jadi tertanya-tanya. Dah kenapa dengan Kak Addy?
            “Kalau macam tu.. siapa nak main game dalam bilik paksu malam ni angkat tangan!” Malek senyum lebar.
            “Saya! Saya! Saya!” Qistina dan Qasaf masing-masing teruja dengan pelawaan Malek.
            “Qasaf dengan Qis tengok TV dulu. Paksu nak naik bilik, nak mandi. Kejap lagi lepas Isyak kita main game, okay?”
            “Okay paksu!”
            Malek melintasi bilik Mardiyah yang sebelum ini tidak berpenghuni. Pintu bilik yang sedikit terbuka membuatkan Malek menjengah kepala.
            “Kak Addy.” Sapa Malek saat terlihat kelibat kakaknya yang sedang mengemas bagasi.
            “Eh, dik.” Mardiyah senyum nipis dang tangannya disambut Malek sebelum dikucup perlahan.
            “Bila Kak Addy sampai sini?”
            “Tengah hari tadi.”
            “Abang Kamal?”
            Mardiyah senyap sebentar. “Lepas dinner nanti, Kak Addy cerita okay?”
            Are you okay?” Malek agak prihatin dengan dua orang kakaknya ini. Iyelah mereka pun tiga beradik aje.
            I’m fine.”
            Sure?”
            Yep.”
            “Kalau macam tu, adik masuk bilik dulu. Nak mandi and solat.”
            Alright.”

SETENGAH JAM kemudian, pintu bilik Mardiyah ditolak dari luar. Mareeya tercegat di situ. Mardiyah hanya senyum nipis.
            “Baru balik kerja?” tangannya masih pantas melipat kain baju anak-anak.
            “Nah. Aku seludup ni untuk kau. Anak-anak kau kalau nampak, mau hyper dibuatnya.” Plastik putih itu bertukar tangan. Ini bukan 10 aje yang ada. Lebih dari 10 Mareeya beli.
            Thanks.”
            Waddup?” Mareeya ambil tempat di katil yang sudah lama tidak digunakan.
            Nothing.” Ringkas jawab Mardiyah. Dia sedaya upaya untuk tidak bertentang mata dengan Mareeya.
            “Hm.” Mareeya muncung bibir. “Aku ada benda nak bagi tahu kau.” Memandangkan Mardiyah tidak mahu berkata apa-apa, mungkin apa yang dia cakap ini akan meringankan serabut di kepala Mardiyah.
            “Apa dia?”
            I lost my gift. So kau tak payah takut untuk bercakap sambil tengok aku. You can see me.” Beritahu Mareeya. Mardiyah terkejut. Pantas dia memandang ke arah Mareeya.
            “Tak perlu stare sampai biji mata nak terkeluar macam tu.” Jeling Mareeya.
            Since when? What happened?
            Last month. I don’t know.” Mareeya menunduk.
            “Mar..”
            I really don’t know. Aku rasa macam buta sekarang. I can’t do my work properly, and I’m living in doubt each and every second.” Tubir mata Mareeya bertakung. Mardiyah mendekati adik keduanya itu sebelum tubuh itu dipeluk kuat.
            I’m sorry.”
            Don’t be.” Serak suara Mareeya.
            “Kau selalu bising dulu kata kau tak normal. Sekarang kau dah normal.” Sengih Mardiyah.
            “Aku.. aku.. aku takut, kak.” Takungannya pecah jua.
            “Aku ada untuk kau.” Mardiyah senyum lagi. Tapi matanya turut berair.
            “Kenapa kau balik sini?” Mareeya ubah topik. Pertanyaan Mareeya tepat ke dalam anak mata Mardiyah.
            Lama mereka bertatapan sebelum kakaknya itu berdehem dan berganjak jauh dari Mareeya. Pakaian yang berlipat disimpan kemas ke dalam almari baju.
            “Kau pergi mandi dulu. Lepas Isyak kita makan. Aku cerita. Okay?”
            Mareeya sedikit tidak puas hati, tapi dia turutkan jua kata kakaknya.

HAMPIR tercengang semua isi rumah kecuali Puan Siti yang sudah sedia maklum dengan keputusan Mardiyah untuk berpisah dengan suaminya. Puan Siti hanya tenang sambil mendengar butir lebih lanjujt apa yang Mardiyah akan kata.
            Like seriously? Kau dah fikir betul-betul ke kak?” tanya Mareeya sambil memeluk bantal empat segi tepat.
            Encik Mustafa pandang isterinya sambil jungkit kening. ‘Apa cerita ni?’ Puan Siti jungkit bahu.
            “Kahwin cerai ni bukan benda main-main kak. Banyak benda kak Addy kena fikir. Kak Addy dah habis fikir ke?” Malek sedikit risau dengan keputusan kakaknya.
            Mardiyah hanya senyum nipis dan mengangguk.
            “Akak memang dah tak boleh go dengan abang Kamal. There’s no more sparks between us. Akak tak nampak reason kenapa akak kena stay dengan dia lagi.”
            “Habis tu Qistina dengan Qasaf macam mana?” Encik Mustafa bersuara. Dia risaukan cucunya yang masing-masing sudah tidur di biliknya.
            “Kakak akan dapatkan hak penjagaan. I know we both faham each other and akan ada mercy towards each other. Kakak takkan halang dia untuk jumpa dengan dia orang.” Mardiyah tarik nafas dalam-dalam. ‘Betul ke apa yang kau tengah buat ni, Addy?’

“AKU TAHU kau nak cakap ‘I told you’.” Mardiyah campak tuala mandi di kepala ke arah muka Mareeya yang sudah ambil tempat di atas katilnya.
            Mareeya muka kosong. “Kau tak rasa apa-apa ke dengan keputusan kau ni?”
            “Tipulah kalau aku tak rasa apa-apa. Tapi I think he deserves someone better than me untuk sayang dan jaga dia.”
            How can you possibly say that? Kau kahwin dengan dia hampir 10 tahun kot. You got two perfect child. Your life mewah. Your husband loves you so much. Apa lagi yang tak cukup, kak?” Mareeya masih tak puas hati dengan penjelasan Mardiyah sebentar tadi.
            “Kau tahu apa yang tak cukup? Love.”
            “Macam mana kau boleh hidup dengan dia kalau kau takde sekelumit pun rasa sayang dan cinta kat abang Kamal?”
            “Aku pernah sayang, tapi not enough to hold us.”
            “Senangnya kau cakap, kak. Aku tak fahamlah dengan kau ni.” Mareeya jeling kakaknya. Mardiyah capai plastik yang berisi Kinder Bueno. Satu paket dibawa keluar dan plastik dikoyak sebelum menyuapnya ke dalam mulut. Mardiyah ambil tempat di lantai sambil bersandar di kaki katil.
            “Kau ingat tak yang aku pernah cakap dekat kau sebelum aku ambil keputusan untuk kahwin dengan abang Kamal?” Mardiyah imbas kembali perbualan yang membuatkan hubungan mereka renggang hampir 10 tahun lamanya.
            Which one?”
            “Yang aku kata aku sayang someone at that time.”
            “Oh tu. Yep. Kenapa?”
            “Memang bunyi macam bodoh, but I still love him.” Kinder Bueno disuap lagi ke dalam mulut. Mareeya yang berada di atas katil terus menarik bahu Mardiyah dari belakang.
            “Weh kau biar betul kak? Apa benda kau ni? Kau tau dosa tak?” Mareeya rasa berapi.
            “Sebab tu aku tak nak teruskan perkahwinan ni. Sebab sampai ke saat ni aku still sayang lelaki tu.”
            Mareeya merengus. ‘Kakak aku ni gila agaknya?’
            “Dah tahu sayangkan lelaki tu, yang kau pergi kahwin dengan abang Kamal kenapa? Kau macam aniaya abang Kamal tahu tak?” soal Mareeya.
            Mardiyah tarik nafas dalam-dalam.
            “Sebab dulu aku bodoh. Orang kahwin, aku pun nak kahwin. Aku tanya dia, bila dia nak masuk minang aku. Tapi sebabkan dia still tengah study time tu, dia minta more time. Kau taulah kalau study medik berapa tahun, dengan HO nya lagi. Dia nak benda tu semua settle baru kahwin. Berapa tahun pula aku kena tunggu? And aku rasa tak berbaloi untuk tunggu dia so aku move. Tambahan pula lepas habis matrik masing-masing sambung tempat yang jauh-jauh.”
            “Oh budak tu satu matrik dengan kau ke? Sebab dia ke yang buatkan kau jarang balik rumah waktu cuti?” Mareeya jungkit kening. Mardiyah ketawa dan mengangguk. Mengingati masa lalu mereka berdua cukup membahagiakan. Masa-masa yang mereka habiskan untuk belajar dan bersukan. Semuanya masih segar diingatan.
            “Macam mana abang Kamal boleh tahu pasal dia?” soal Mareeya.
            Mardiyah capai paket kedua Kinder Bueno. “Sebab aku masih simpan semua kenangan kita orang. Gambar, surat, hadiah, everything. Abang Kamal accidently jumpa semua tu dalam almari baju kita orang.” Jelas Mardiyah.
            “Tapi abang Kamal bukan jenis yang terus judge orang.” Mareeya pertahankan abang iparnya.
            Yeap. Dia tanya aku elok-elok. Tapi waktu tu aku tak boleh nak simpan lagi, Mar. So aku bagitahu dia semua. Everything. Like everything. Sampai ke isi hati aku, aku bagitahu dia.”
            “Kau ni gila la kak.” Mareeya terbaring menghadap syiling. Tiba-tiba pintu bilik Mardiyah diketuk dari luar. Kepala Malek menjengah ke dalam.
            “Boleh aku join tak?” tanya Malek.
            “Masuklah.” Izin Mardiyah.
            “Kau orang sembang apa?” Malek ambil tempat di atas katil bersaiz queen.
            “Sembang pasal macam mana kakak kita ni boleh jadi gila macam ni.” Jawab Mareeya yang masing merenung syiling bilik.
            “Oh kalau pasal tu, aku tak nak tahu. Pening kepala aku kalau ambil tahu hal perempuan ni. Aku nak tanya kau orang ni. Kalau lepas kak Mar kahwin, aku ajak mama abah pergi risik, okay tak?” soalan Malek buatkan Mareeya terus duduk menegak. Mardiyah pandang adik bongsunya.
            “Kau nak kahwin ke dik?” soal Mardiyah dan Mareeya serentak. Malek tersengih.



1 comment:

  1. Karna Di ERTIGAPOKER Sedang ada HOT PROMO loh!
    Bonus Deposit Member Baru 100.000
    Bonus Deposit 5% (klaim 1 kali / hari)
    Bonus Referral 15% (berlaku untuk selamanya
    Bonus Deposit Go-Pay 10% tanpa batas
    Bonus Deposit Pulsa 10.000 minimal deposit 200.000
    Rollingan Mingguan 0.5% (setiap hari Kamis

    ERTIGA POKER
    ERTIGA
    POKER ONLINE INDONESIA
    POKER ONLINE TERPERCAYA
    BANDAR POKER
    BANDAR POKER ONLINE
    BANDAR POKER TERBESAR
    SITUS POKER ONLINE
    POKER ONLINE


    ceritahiburandewasa

    MULUSNYA BODY ATASANKU TANTE SISKA
    KENIKMATAN BERCINTA DENGAN ISTRI TETANGGA
    CERITA SEX TERBARU JANDA MASIH HOT

    ReplyDelete